Kebanyakkan kanak-kanak akan menghadapi masalah dalam penukaran unit. Oleh itu, saya telah merancangkan 2 jenis aktiviti untuk menyatakan hubungan antara liter dengan milliliter. Murid-murid akan mengenalpasti 1 liter bersamaan 1000 mililiter. Saya telah menggunakan strategi yang berlainan untuk kumpulan pemulihan dan kumpulan pengayaan.
Aktiviti untuk Kumpulan Pemulihan
Hasil Pembelajaran :
Selepas pembelajaran,murid-murid dapat mengenalpasti 1000 mililiter bersamaan dengan 1 liter.
Alat-alat bantu mengajar :
bongkah-bongkah berbentuk kubus dan kuboid, jag, botol plastik.
bongkah-bongkah berbentuk kubus dan kuboid, jag, botol plastik.
Langkah-langkah :
1.Guru minta murid menjalankan aktiviti secara berpasangan.
2.Guru mengagihkan beberapa bongkah-bongkah berbentuk kubus
yang berlabel 200 ml kepada murid-murid.
3.Seterusnya , guru menunjukkan sebuah kubiod kepada murid-
murid.
4.Guru meminta murid-murid menganggar berapa buah bongkah
kecil menjadi ketinggian yang sama dengan kubiod yang
ditunjukkan oleh guru.
5.Murid-murid berbandingkan ketinggian kubus yang disusun
dengan kuboid. Mereka akan didapati bahawa 5 buah bongkah
kecil adalah bersamaan dengan 1 kuboid
2.Guru mengagihkan beberapa bongkah-bongkah berbentuk kubus
yang berlabel 200 ml kepada murid-murid.
3.Seterusnya , guru menunjukkan sebuah kubiod kepada murid-
murid.
4.Guru meminta murid-murid menganggar berapa buah bongkah
kecil menjadi ketinggian yang sama dengan kubiod yang
ditunjukkan oleh guru.
5.Murid-murid berbandingkan ketinggian kubus yang disusun
dengan kuboid. Mereka akan didapati bahawa 5 buah bongkah
kecil adalah bersamaan dengan 1 kuboid
6.Setelah 5 buah bongkah kecil disusun, murid-murid dibimbing
mengira jumlah yang dilabel.
( 200 + 200 + 200 + 200 + 200 = 1000 )
7.Rumusan guru menegaskan bahawa 1000 mililiter bersamaan
dengan 1 liter.
8.Guru sediakan 1 liter air dan arahkan murid tuangkan air tersebut
ke dalam jag yang berisipadu 1000 mililiter. Aktiviti ini dilakukan
untuk membuktikan bahawa isipadu 1 liter bersamaan dengan
1000 mililiter.
Aktiviti untuk Kumpulan Pengayaan
Hasil Pembelajaran :
Selepas pembelajaran,murid-murid dapat mengenalpasti 1000 mililiter bersamaan dengan 1 liter.
Selepas pembelajaran,murid-murid dapat mengenalpasti 1000 mililiter bersamaan dengan 1 liter.
Alat-alat bantu mengajar :
gelas, bekas plastik, botol plastik
gelas, bekas plastik, botol plastik
Langkah-langkah :
1. Guru member murid-murid beberapa gelas yang berlabel mililiter.
2. Guru mengagihkan setiap kumpulan sebotol air yang berlabel 1
liter .
3. Murid-murid menuang air ke gelas-gelas yang diagih sehingga
habis.
4. Guru menanya murid 1 liter air dapat memenuhi berapa gelas-
gelas yang berlabel 250 mililiter.
5. Murid didapati 1 liter air hanya dapat memenuhi 4 gelas.
1. Guru member murid-murid beberapa gelas yang berlabel mililiter.
2. Guru mengagihkan setiap kumpulan sebotol air yang berlabel 1
liter .
3. Murid-murid menuang air ke gelas-gelas yang diagih sehingga
habis.
4. Guru menanya murid 1 liter air dapat memenuhi berapa gelas-
gelas yang berlabel 250 mililiter.
5. Murid didapati 1 liter air hanya dapat memenuhi 4 gelas.
6. Setelah pengisian air, murid dibimbing mengira jumlah yang
dilabel pada gelas-gelas. ( 250 + 250 + 250 + 250 = 1000 )
7. Akhirnya, murid-murid mendapat kesimpulan bahawa 1000
mililiter = 1 liter.
8. Murid- murid meneruskan aktiviti dengan menggunakan gelas
yang berlainan isipadu untuk membuktikan 1000 mililiter
bersamaan dengan 1 liter.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete