I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, November 20, 2010

Pengenalan

Isipadu cecair merujuk kepada kapasiti cecair dalam sesuatu bekas. Kapasiti boleh diukur dengan menggunakan  unit bukan piawai seperti botol, cawan, mangkuk dan baldi.Kapasiti juga diukur dengan menggunakan pengukuran  piawai dalam millimeter (ml) dan liter (l) di dalam sistem metrik . Pembelajaran isipadu cecair bermula dengan pengalaman konkrit dalam situasi realistik  melalui pengukuran menggunakan kedua-dua unit piawai dan bukan piawai. Penyiasatan jumlah cecair yang boleh mengisi bekas yang berlainan bentuk dan saiz .
Sebahagian  kanak-kanak mempunyai idea yang sangat sedikit mengenai kapasiti. Walaupun perbandingan persepsi boleh dibuat di antara dua dua bekas, kanak-kanak biasanya membuat perbandingan mengenai panjang berbanding kapasiti.  Apabila ditanya tentang bekas mana yang mempunyai lebuh isi, sama ada bekas yang lebih tinggi atau bekas yang pendek, kebankkan kanak-kanak akan memilik bekas yang lebih tinggi walaupun sebenarnya bekas pendek itu yang mempunyai lebih isi. Oleh itu, cara terbaik ialah bermula dengan mengkaji kapasiti menggunakan perbandingan langsung.
Tayangan video ini telah  menunjukkan kejadian sebenar bahawa kanak-kanak mengalami kesilapan konsep apabila cawan yang digunakan bertukar dari cawan pendek ke gelas tinggi tetapi ruang lebih kecil.
Satu perkembangan konseptual yang sistematik akan membantu murid-murid mempelajari pengukuran isipadu cecair dengan lebih berkesan.Oleh itu, guru perlu memilih strategi-strategi pengajaran dan bahan-bahan bantu mengajar yang seseuai untuk  membantu murid – murid  mengukuhkan lagi konsep isipadu cecair.

No comments:

Post a Comment